lukuaika 4 minuuttia
Nov 28, 2025 10:47:20 AM

Vierailimme viime viikolla 20.11.2025 Suurilla Lehtipäivillä Jyväskylässä. Asiakastapaamisten lisäksi saimme kuulla seminaarissa monia mielenkiintoisia esityksiä, joista olemme poimineet mielenkiintoisimmat blogiimme esiteltäväksi.

NTM Median uusi strategia on tuplannut digitaaliset tilaukset

Jens Pettersson NTM Mediasta (Ruotsi) avasi, miten yhtiö onnistui kasvattamaan digitaalisten tilausten määrän 48 000:sta yli 110 000 tilaajaan neljässä vuodessa. Muutos ei perustunut yksittäisiin kampanjoihin vaan pitkäjänteiseen strategiaan, joka nojasi vahvasti dataan ja toimitusten arjen kehittämiseen.

Seuraavana tavoitteenaan NTM:llä on 250 000 digitaalista tilaajaa vuoteen 2027 mennessä. Kaikki NTM:n yksiköt työskentelevät saman tavoitteen eteen, ja tulokset viittaavat siihen, että suunta on oikea.

Journalistinen strategia

NTM päätti keskittyä aiempaa tarkemmin siihen, mitä heidän yleisönsä oikeasti haluaa lukea. He analysoivat jatkuvasti,

  • mitkä aihealueet lukijoita kiinnostavat
  • mitkä jutut toimivat erityisen hyvin nuorilla lukijoilla
  • millaisia käyttäjäntarpeita jutut täyttävät

Tämä johti strategiseen muutokseen: ytimeen nousi ajatus tehdä vähemmän mutta parempia juttuja, keskittyä datan perusteella valittuihin aihealueisiin ja suunnata toimituksellinen työ entistä selkeämmin 30–50-vuotiaiden yleisön tarpeisiin, sillä he ovat digitaalisen kasvun kannalta tärkein ryhmä.

Päätoimittajien fokus siirrettiin etusivun katselumääristä ja kaikista tilaajista siihen, kuinka hyvin artikkelit tavoittavat juuri tämän kohderyhmän ja kuinka monta digitaalista tilaajaa on tässä kohderyhmässä.

“Friendly SWAT teams” tukemassa toimituksia

pettersson esittelemässä diaa "friendly swat teams" toiminnasta

Yksi NTM:n näkyvimmistä uudistuksista on ollut niin kutsuttujen “friendly SWAT team” -tiimien käyttöönotto. Tiimit kiertävät eri toimituksissa ja auttavat kehittämään:

  • journalistista työskentelyä
  • juttujen esitystapaa
  • videokerrontaa
  • sosiaalisen median käyttöä
  • toimituksellisia työnkulkuja

Työpajat tuovat konkreettista palautetta, madaltavat raja-aitoja NTM:n ja paikallistoimitusten välillä ja ohjaavat tekemistä kohti selkeitä KPI-tavoitteita. Strategia ei ole jäänyt huomaamatta myöskään kansainvälisesti: NTM palkittiin hiljattain INMA Global Media Awards -kilpailussa parhaasta paikallisjournalismin kehittämisestä.

Keskeiset opit

Jens Pettersson tiivisti opit seuraavasti:

4 toimivaa käytäntöä

  • Aseta selkeä tavoite
  • Pidä toimituksellinen strategia yksinkertaisena
  • Kuuntele oikeaa dataa
  • Muista journalistinen ydin

3 asiaa, jotka kannattaa muistaa

  • Varmista, että toimittajat ymmärtävät liiketoiminnan roolin journalismissa 
  • Keskity muutoksiin editorin ja toimittajan päivittäisessä työssä
  • Uskalla asettaa kunnianhimoisia tavoitteita

Uudet jakelutavat 

Orimattilan Sanomien Lauri Hakama, Pirmedioiden toimitusjohtaja Milla Sirén ja Uuden Rovaniemen päätoimittaja Veera Vasara esittelivät seminaarissa erilaisia jakeluratkaisuja, joihin he ovat päätyneet jakeluongelmien ja Postin hinnankorotusten seurauksena.

Uusi Rovaniemi - ilmaislehti tilattavaksi

Uusi Rovaniemi on Rovaniemen alueen ilmaislehti, joka on perinteisesti jaettu keskiviikkoisin maksutta kaupunkialueen ja suurimpien kylien talouksiin.

Haasteet: 

  • Jakelutyöntekijöiden saatavuus heikentynyt matkailualan vetovoiman vuoksi
  • Airbnb-asuntojen määrän kasvaessa mainoskieltotalouksien määrä on kasvanut
  • Jakelupalautteet puuttuvista lehdistä lisääntyivät loppuvuodesta 2024

Näistä syistä Uusi Rovaniemi päätti kokeilla uutta ratkaisua: 2.4.2025 alkaen lehti muutettiin maksutta tilattavaksi Rovaniemen ydinkeskustan rajatulla alueella. Samalla telinejakelua lisättiin.

Malli toi mukanaan nopeasti selkeitä etuja: tilaaja muuttuu asiakkuudeksi, jolloin dataa voidaan hyödyntää sekä viestinnässä että jakelun seurannassa. Myös reklamaatiot kirjautuvat järjestelmään, ja lehti voidaan jakaa mainoskieltotalouksiinkin, koska kyse on vapaaehtoisesta tilauksesta.

Haasteena on varmistaa riittävä tilaajamäärä mainosasiakkaiden tarpeisiin sekä tehdä jatkuvaa markkinointia uusien tilausten saamiseksi.

Kokeilu osoittautui kuitenkin onnistuneeksi. Asiakkaat ovat suhtautuneet malliin myönteisesti, negatiivista palautetta ei juuri ole tullut, ja ratkaisu on päätetty vakiinnuttaa. Uusi Rovaniemi aikoo myös laajentaa tilattavaa jakelumallia uusille alueille.

Pirmediat - uusi jakelukumppani toi säästöjä 

Oriveden Sanomat ilmestyy keskiviikkoisin Orivedellä ja Juupajoella, ja lehteä jaettiin aiemmin Postin varhais- ja päiväjakelussa. Jakelukustannusten nousu ja laadun vaihtelu pakottivat Pirmediat etsimään uutta ratkaisua.

Helmikuussa 2025 Pirmediat siirtyi uuteen malliin: PISA Jakelu hoitaa jakelun Oriveden taajamassa klo 8–19, ja Posti jakaa loput lehdet lähialueille. Peittojakelu korvattiin samalla telinejakelulla.

Uusi malli on osoittanut toimivaksi:

  • vain muutama tilaaja peruutti lehden muutoksen seurauksena
  • Oriveden Sanomien jakelukustannukset ovat laskeneet 1,4%. Pirmedian muilla lehdillä jakelukustannukset ovat nousseet 26,1%.
  • jakelun laatu hyvä, reklamaatioita tulee harvoin. 

Muutos on siis ollut kannattava ja Pirmediat selvittää neljälle muulle lehdelleen vastaavaa ratkaisua.

Pirmediat on TaikaTilauksen asiakas, ja rakensimme heidän kanssaan yhteistyössä integraation PISA Jakeluun TaikaTilauksen tilausjärjestelmästä. 
 
– Integraatioprojekti sujui TaikaTilauksen ja Pisa Jakelun kanssa hienosti, ja saimme järjestelmät toimimaan hyvin yhteen, kertoo Pirmedioiden toimitusjohtaja Milla Sirén.
 

Jos olette kiinnostuneet vastaavasta ratkaisusta, ottakaa yhteyttä.

Lue myös blogimme, jossa esittelemme vaihtoehtoisia jakelijoita Postille.

Orimattilan Sanomat - asiakas voi itse nuotaa lehden

Orimattilan Sanomien suurin haaste olivat Postin huomattavat jakelukorotukset. Oli selvää, että kustannusten siirtäminen suoraan tilaajahintoihin johtaisi merkittäviin peruutuksiin, mutta kulujen kattaminen yrityksen omasta pussista olisi tehnyt toiminnasta tappiollista.

Ratkaisuksi kehitettiin uudenlainen malli: tilaaja voi noutaa lehden toimituksesta itse. Aluksi nuototilaus tarjottiin määräaikaisena kokeiluna, mutta kun ensimmäiset tilausjaksot päättyivät, tilaajat jatkoivat. Tilaukseen lisättiin ilmainen digitaalinen lukuoikeus houkuttimena

Noutomalli ei sovi kaikille, mutta tarkoitus olikin torjua peruutuksia niiden tilaajien osalta, jotka eivät olisi valmiita maksamaan korkeampaa jakeluhintaa. Kokeilu on yllättänyt positiivisesti: noin 2 % tilaajista on siirtynyt noutomalliin, ja laajennusta on suunnitteilla. Mielenkiintoista on myös se, että noutajat eivät asu pelkästään keskustassa: ensimmäisten joukossa oli tilaajia jopa 20 kilometrin päästä, jotka ajoittavat kauppareissunsa lehden ilmestymispäivään.

Mallin etuja:

  • ei aiheuta lehdelle käytännössä lainkaan lisäkuluja
  • estää tilaajakatoa hinnankorotusten keskellä

Myös TaikaTilauksen järjestelmä tukee noutonipun toteutusta. Jos olet asiakkaamme ja haluat kuulla lisää, ota yhteyttä: tuki@taikatilaus.fi

kuva keskustelusta Suurilta Lehtipäiviltä uusista jakelutavoista

Saavutettavuus parantaa uutismedian käytettävyyttä

Avaava Oy:n Terhi Tamminen puhui seminaarissa saavutettavuudesta ja siitä, miten se parantaa uutismedian käytettävyyttä ja tavoittavuutta.

Ikääntyvä väestö on merkittävä kohderyhmä:

  • vuoteen 2030 mennessä Suomessa on lähes 1,4 miljoonaa yli 65-vuotiasta,
  • ja noin miljoona yli 75-vuotiasta

Lisäksi lähes 20 % väestöstä on jollain tavoin liikkumis- tai toimimisesteisiä, ja jokainen meistä on elämänsä aikana arviolta noin 40 % ajasta toimimisesteinen, joko väliaikaisesti tai pysyvästi (esim. lapsuus, vanhuus, murtunut raaja, raskaus). Saavutettavuus myös palvelee kaikkien käyttäjien käyttäjäkokemusta.

Terhi Tamminen pitämässä esitystä saavutettavuudesta

Design for all

Inklusiivinen suunnittelu tarkoittaa esteettömyyden, saavutettavuuden ja käytettävyyden huomioimista koko palvelun kehityskaaren ajan. Se on tapa tehdä palveluista parempia kaikille.

Kesäkuusta 2025 lähtien EU:n esteettömyysdirektiivi koskee myös verkkokauppoja (aiheesta kerroimme myös heinäkuun uutiskirjeessä). Suomessa verkkokauppojen tulee täyttää WCAG 2.1 A ja AA -tasojen vaatimukset.

Miksi inklusiivisuus kannattaa?

  • lisää asiakas- ja lukijamääriä
  • vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta
  • parantaa löydettävyyttä ja hakukonenäkyvyyttä
  • tuke vastuullisuustavoitteita ja parantaa yhdenvertaisuutta
  • lisää työntekijöiden ja asiakkaiden arvostusta yritystä kohtaan

Miten arvioida oman palvelun saavutettavuutta?

Esimerkiksi WAVE-työkalu tarjoaa helpon ja ilmaisen tavan tarkistaa omien verkkosivujen ja tilauslomakkeiden saavutettavuus ja tunnistaa kehityskohteet.