Tänään, 10. lokakuuta, astuu voimaan EU:n Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) -asetus. Asetuksen tarkoituksena on tehdä poliittisesta mainonnasta läpinäkyvämpää ja estää ulkoisten toimijoiden puuttumista vaaleihin.
Tämä blogi avaa, miten asetuksessa määritellään poliittinen mainonta, ketä se koskee, miten se muuttaa mainonnan käytäntöjä ja mitä vastuita eri toimijoilla on asetuksen myötä.
MITEN POLIITTINEN MAINONTA MÄÄRITELLÄÄN?
Asetus koskee poliittista mainontaa, jonka takana on tai joka on tehty poliittiselle toimijalle maksua vastaan, sekä mainontaa, jonka tarkoituksena on vaikuttaa vaalien, kansanäänestyksen tai lainsäädäntöprosessin lopputulokseen.
Poliittisella mainonnalla tarkoitetaan viestin valmistelua, sijoittelua, edistämistä, julkaisemista, toimittamista tai levittämistä millä tahansa tavalla, yleensä maksua vastaan tai osana omaa kampanjaa. Se kattaa poliittisen viestinnän kaikissa muodoissa, myös verkossa, kuten koordinoidut julkaisut tai bottien kautta jaetut viestit, jos ne täyttävät poliittisen mainonnan määritelmän.
Poliittista mainontaa eivät ole viranomaisten neutraalit tiedotuskampanjat tai toimituksellisen vastuun alainen sisältö, kuten esimerkiksi ohjeet äänestämisestä. Asetus ei myöskään puutu poliittisessa mainonnassa esitettyihin näkemyksiin, vaan se koskee vain poliittisen mainonnan avoimuus- ja kohdennusvaatimuksia.
KEITÄ ASETUS KOSKEE?
Asetus koskee poliittisen mainonnan rahoittajia ja palveluntarjoajia.
- Rahoittajalla tarkoitetaan ”luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jonka pyynnöstä tai puolesta poliittinen mainos laaditaan, sijoitellaan, sitä edistetään, se julkaistaan, näytetään tai sitä levitetään.”
- Palveluntarjoajilla tarkoitetaan toimijoita, jotka tarjoavat poliittisen mainonnan palveluja maksua tai muuta vastiketta vastaan. Näihin kuuluvat mainosten valmistajat (esim. mainostoimistot), julkaisijat (esim. sanomalehdet, vaikuttajat, blogit, mainostaulut) sekä jakelijat ja teknologia-alustat (esim. mainosalustat).
Asetus ei koske palveluja, jotka vain välittävät tai tukevat poliittisia mainoksia ilman, että ne saavat maksua juuri tietyn mainoksen julkaisemisesta tai vaikuttavat sen sisältöön. Eli esimerkiksi nettiyhteyden tarjoajat tai painotalot, jotka vain välittävät viestejä muiden puolesta, eivät kuulu asetuksen piiriin. Asetus ei myöskään koske sosiaalisen median alustoja, jos niille ei ole maksettu mainoksen levittämisestä.
On myös hyvä huomioida, että luokittelu poliittiseksi mainonnaksi ei riipu siitä, kuka mainontaa rahoittaa, vaan mainonnan sisällöstä. Jos mainonta täyttää poliittisen mainonnan määritelmän, se kuuluu asetuksen piiriin riippumatta organisaation luonteesta. Näin ollen esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö voi olla poliittisen mainonnan palveluntarjoaja, jos se harjoittaa toimintaa, joka liittyy poliittiseen vaikuttamiseen.
Asetuksen rikkomisesta voi tulla sanktiota mainoksen julkaisijalle. Sanktio voi olla jopa 6 prosenttia julkaisijan liikevaihdosta. Suomessa lainsäädäntö asetukseen liittyen on vielä kesken ja kansallista valvontaviranomaista ei ole virallisesti nimitetty. Hallituksen esityksessä pääasialliseksi valvontaviranomaiseksi esitetään valtiontalouden tarkastusvirastoa.
EU:n komissio on luonut ohjeet asetuksen täyttöönpanon tueksi. Sivulta 26 löydät taulukon kysymyksistä, jonka avulla voit arvioida, onko mainos poliittinen.
MITEN ASETUS VAIKUTTAA MAINONTAAN?
Jatkossa kaikki poliittiset mainokset tulee merkitä selkeästi ja kertoa kuka ne on maksanut, kuinka paljon, ja mihin vaaleihin mainos liittyy ja onko mainos kohdennettu tietylle ihmisryhmälle. Mainokseen on sisällytettävä myös avoimuusilmoitus tai sen on oltava helposti saatavilla. Avoimuusilmoituksessa annetaan lisätietoja esim. rahoituksesta ja rahoituksen alkuperästä. Mainokset ja niihin liittyvät avoimuusilmoitukset pitää myös toimittaa Euroopan Unionin tietovarastoon, joka perustetaan mainoksia varten 10.4.2026 mennessä.
Poliittista verkkomainontaa voi kohdentaa vain aikuisille henkilöille, jotka ovat antaneet suostumuksen poliittiseen mainontaan. Profilointiin ei voi käyttää henkilötietojen ryhmiä, jotka koskevat muun muassa etnisyyden tai terveydentilan paljastavia tietoja, tai poliittisia mielipiteitä.
Muun muassa Sanoman sivuilta löydät ohjeet, miten mainokset pitää merkitä.
MITEN TEKNOLOGIAJÄTIT JA MEDIATALOT OVAT VASTANNEET ASETUKSEEN?
Vastauksena asetukseen, Google, Meta ja Microsoft ovat kieltäneet poliittisen mainonnan kokonaan alustoillaan EU-alueella. Alustat rajoittavat asetukseen vedoten laajasti myös yhteiskunnallista mainontaa. Meta on kieltänyt myös “yhteiskunnallisia asiakysymyksiä” koskevat mainokset alustoillaan Euroopan unionin alueella. Meta määrittelee asiakysymykseksi sisällön, joka koskee:
- kansalaisoikeuksia ja sosiaalisia oikeuksia
- rikollisuutta
- taloutta
- ympäristöpolitiikkaa
- terveyttä
- maahanmuuttoa
- poliittisia arvoja ja hallintoa
- turvallisuus- ja ulkopolitiikkaa
Kansalaisoikeusjärjestöt, kuten The Civil Liberties Union for Europe, ovatkin kritisoineet asetuksen laajaa ja epäselvää poliittisen mainonnan määritelmää, koska sen voi tulkita myös kattamaan kansalaisoikeusjärjestöjen viestintää, kuten vaikuttamiskampanjoita ja yhteiskunnallisia keskusteluja, ja se siten rajoittaa järjestöjen roolia julkisessa keskustelussa.
Komission 8. lokakuuta julkaistu ohjeistus täsmentää, että kaikki yhteiskunnallisia aiheita käsittelevä mainonta ei ole poliittista: kaupalliset kampanjat, jotka käsittelevät esimerkiksi tasa-arvoa tai kestävyyttä ilman tarkoitusta vaikuttaa vaaleihin, äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntöprosesseihin, heijastavat ensisijaisesti brändin arvoja eivätkä täytä poliittisen mainonnan määritelmää.
Alustojen päätökset vaikuttavat myös mediayhtiöihin, jotka käyttävät mm. Googlen tai Microsoftin alustoja display-mainontaan, kuten Sanomaan. Sanoma näkee alustojen päätöksen ilmaisuvapauden kannalta ongelmallisena ja että se sotii “länsimaisia yhteiskunnallisia periaatteita vastaan”. Microsoftin päätöksen seurauksena Sanoma joutuu rajoittamaan myös yhteiskunnallista mainontaa digitaalisilla kanavillaan.
Keskisuomalainen näkee EU:n asetuksessa haasteita ja myös mahdollisuuksia. Sääntely lisää mediatalojen työtä ja teknisiä vaatimuksia, mutta voi samalla siirtää mainosrahaa pois Metan ja Googlen alustoilta kotimaisille medioille. Huolena on, että mainostaminen voidaan nähdä liian haastavaksi vaatimusten vuoksi, minkä vuoksi on tärkeää, että mainosten ostamisprosessi tehdään mahdollisimman helpoksi.
POLIITTISTEN MAINOSTEN RAHOITTAJIEN, PALVELUNTARJOAJIEN JA JULKAISIJOIDEN VASTUUT
Toimija |
Vastuut |
Rahoittajat |
|
Palveluntarjoat |
|
Julkaisijat |
|
Mainosteknologian tarjoajat |
|
Sisällötuottajat |
|
PK-yritykset |
|